Har du blivit diskriminerad?

Lyssna

Anmäl till DO om du tycker att du har
blivit diskriminerad.

Diskriminera betyder att vara orättvis
mot någon och behandla personen sämre
till exempel för att personen är kvinna.

Det är gratis att anmäla till DO.
Det kostar ingenting.

I diskriminerings-lagen står att det är förbjudet
att diskriminera på arbetet, i skolan och på hög-skolan.
 
Det är också förbjudet att diskriminera i affären
och när du köper bostad eller hyr bostad.

Det är också förbjudet att diskriminera på andra områden
till exempel på sjukhuset,
eller inom social-tjänsten.

Du kan anmäla till DO om du tycker
att du har blivit diskriminerad.

Exempel på diskriminering

Många människor ringer, mejlar eller
skriver brev till DO för att de tycker att de
har blivit diskriminerade.

Här kommer några exempel.

Det som står är sant och
har hänt i verkligheten.
Men personernas namn är ändrade.
Namnen är inte personernas rätta namn. 

Mira fick inte ett jobb för att hon använder huvudduk.

Ett homosexuellt par fick inte gå tillsammans på skol-dans.

Roja är en romsk gravid kvinna.
Mannen som äger huset där Roja bor bytte lås i huset.
Roja och hennes tre barn kunde inte komma in i sin lägenhet.

Carl fick inte gå en kurs för att han var hiv-positiv.

Sara fick inte komma på jobb-intervju för att hon var gravid.

En lärare är dum mot Alex för att
Alex säger att han inte vill vara tjej och inte kille heller.

 Frank har sökt ett jobb.
 Han får inte jobbet för att han är mer än 55 år.